Pod godnym parasolem
Głównymi celami projektu „Tradycyjny Sad” jest zapoznanie uczniów z sadowniczym dziedzictwem polskich ziem, a także priorytetem jest restytucja wiekowych odmian drzew w formie minisadu. Szkoły biorące udział w projekcie zobowiązane są do założenia sadu składającego się z minimum 5 drzew. Może on zostać założony obok placówki edukacyjnej, kościoła, plebani bądź na posesji, której właścicielem jest gmina. Równie ważne jest, aby sad był prowadzony w sposób naturalny, a więc m.in. do ochrony drzew uczestnicy mogą jedynie korzystać z ekologicznych metod, które są bezpieczne dla środowiska. W 2021 roku honorowy patronat nad projektem objęli Minister Klimatu i Środowiska, Minister Edukacji i Nauki oraz Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem.
Zielona edukacja dla szkół
W czwartej edycji programu udział wzięło 231 szkół z całej Polski. 149 placówek, które odpowiednio wypełniły zadania z pierwszego etapu, otrzymały grant. Umożliwił on sfinansowanie zestawów startowych roślin sadowniczych oraz zakup niezbędnych narzędzi do założenia i prowadzenia sadu. W 2021 roku aż 1630 uczestników zostało wyedukowanych w zakresie polskiego sadowniczego dziedzictwa oraz w obszarze działań zmierzających do odtworzenia zagrożonych odmian drzew. Dodatkowo, dzięki akcji dydaktycznej realizowanej przez bezpośrednich uczestników konkursu, z tematem restytucji starych odmian drzew owocowych zaznajomiło się około 15 tysięcy uczniów, opiekunów, rodziców i nauczycieli.
Wiele drzew i ogromna satysfakcja
Przy pomocy nauczycieli uczniowie stworzyli 149 szkolnych minisadów składających się z co najmniej 5 drzewek starych odmian czereśni. Jako ich lokalizację najczęściej wybierano działki przy szkołach lub obszary w posiadaniu gminy. Podczas trwania czwartej edycji projektu „Tradycyjny Sad” zasadzono ponad 770 tradycyjnych drzew odmian czereśni, takich jak m.in. Bladoróżowa, Buttnera Czerwona, Czarna Późna, Donissena Żółta, Hedelfińska, Kanarkowa, Kunzego, Kassina, Miodówka, Wolska. Co więcej, w ramach tworzenia „Pomologicznej Mapy Polski” uczestnicy namierzyli około 150 wiekowych drzew tradycyjnych odmian, które zostały posadzone jeszcze przed 1960 rokiem – co pozwoliło na ochronę tych odmian drzew przed wyginięciem.
Z końcem każdego z 3 etapów projektu wybrano zespoły, które najlepiej poradziły sobie z powierzonymi obowiązkami, np. przeprowadzeniem działań edukacyjnych, założeniem minisadu owocowego czy realizacją „Pomologicznej Mapy Polski”. Zwycięzcy otrzymali nagrody od Fundacji Banku Ochrony Środowiska w pierwszej połowie listopada br. Nagrodzonych zostało 12 zespołów konkursowych, w ich skład weszło ponad 100 uczniów i ich nauczycieli.