Od finansów społecznie odpowiedzialnych (CSR) do finansów zrównoważonych (ESG)
Jubileuszowo, bo już po raz piąty w ramach projektu Instytucja Roku oceniane są działania instytucji finansowych – banków i zakładów ubezpieczeń w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Rozszerzenie przyznawanych statuetek o tą kategorię wynikało ze wzrostu znaczenia i świadomości aspektów społecznych w działalności biznesowej banków i ubezpieczycieli. Zgłaszane do konkursu rokrocznie projekty akcentują to, co w danym czasie ważne dla społeczności lokalnych, pracowników i społeczeństwa w ogóle. W poprzednim roku jako roku pandemicznym powstała nawet specjalna kategoria projektów COVID-19. Należy zauważyć, że zarówno w dyskusji publicznej, jak i w kręgach praktyki biznesowej trwa ożywiona dyskusja nad celami zrównoważonego rozwoju i konieczności ich wdrożenia w działalności instytucji finansowych. Dnia 25 września 2015 r na Szczycie Zrównoważonego Rozwoju w Nowym Jorku, 193 państwa członkowskie ONZ jednogłośnie przyjęły Agendę 2030 mającą na celu wyeliminowanie do roku 2030 ubóstwa na świecie i budowę zrównoważonej przyszłości.
Źródło: https://www.gov.pl/web/polskapomoc/cele-zrownowazonego-rozwoju
Nowa Agenda zawierająca 17 Globalnych Celów ma historyczne znaczenie i została przyjęta przez uczestników Szczytu, w tym 150 światowych przywódców. Agenda ta jest obietnicą światowych przywódców złożoną wszystkim ludziom na całym świecie. Jest ona uniwersalną i zintegrowaną wizją lepszego świata. To agenda dla ludzi, by wyeliminować ubóstwo we wszystkich jego formach. To agenda dla planety – naszego wspólnego domu. To agenda wspólnego dobrobytu, pokoju i partnerstwa. Wyraża ona naglącą potrzebę działań na rzecz ochrony środowiska.
Warto zaznaczyć, że w ramach międzynarodowego środowiska bankowego podjęto również prace nad standaryzacją zasad odpowiedzialności banków. Zasady Odpowiedzialnej Bankowości (Principles for Responsible Banking) zostały opracowane przez grupę banków – członków Inicjatywy Finansowej Programu Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska (UNEP FI). Oficjalne ogłoszenie opracowanych przez banki ZOB UNEP FI wraz z uroczystym ich podpisaniem przez zdeklarowane/zdecydowane już instytucje odbyło się 22 września 2019 roku w Nowym Jorku, w siedzibie ONZ.
Zasady Odpowiedzialnej Bankowości stanowią ogólne ramy działań dla banków. Ich celem jest uwzględnienie w strategiach banków aspektów środowiskowych i społecznych, a więc tych które zostały przyjęte przez ONZ jako Cele Zrównoważonego Rozwoju oraz w Paryskim Porozumieniu Klimatycznym zmierzające do zahamowania globalnego wzrostu temperatur na poziomie 1,5-2 °C. Dokument zakłada dostosowanie strategii do celów porozumienia paryskiego, zachęcanie klientów do zrównoważonych praktyk, współpracę ze specjalistami (także tymi od klimatu), wzajemną kontrolę w kontekście wprowadzania tych zasad. Banki zadeklarowały także, że chcą zmniejszać negatywny wpływ na środowisko.
Zasady Odpowiedzialnej Bankowości
Źródło: Reguły, zasady i praktyka odpowiedzialnych finansów w bankowości i ubezpieczeniach, Instytut Odpowiedzialnych Finansów, 28.10.2019, https://fundacjacms.pl/wp-content/uploads/2020/05/Zasady-reguly-praktyka-.pdf
Akcentowanie konieczności podejmowania działań proekologicznych w postaci zero waste, edukacji proekologicznej czy finansowania zielonych inwestycji stało się faktem. Ponadto nadal są obecne projekty służące społecznościom lokalnym czy wspierające sztukę i artystów. W obecnej edycji ze względu na rok pandemiczny dało się zauważyć tendencję wzrostową w zakresie projektów prozdrowotnych, promujących ruch i zdrowy tryb życia, wspierających akcję honorowego krwiodawstwa, czy doposażenie szpitali i jednostek leczniczych w niezbędny sprzęt. Można zatem zauważyć przejście od podejścia społecznej odpowiedzialności biznesu w kierunku podejścia zrównoważonego, akcentującego elementy społeczne (S – Social), środowiskowe (E – Environment) i ład korporacyjny (G – Governance).
W 2022 r. do oceny kapituły konkursowej w składzie:
- UEP dr hab. Krzysztof Waliszewski – Przewodniczący Kapituły (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Katedra Pieniądza i Bankowości, Członek Prezydium Komitetu Nauk o Finansach PAN, Członek Polskiego Towarzystwa Finansów i Bankowości),
- UEP dr hab. Wiesław Ciechomski (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Katedra Handlu i Marketingu, Członek Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Przewodniczący Zespołu Nauk Społecznych, Członek Komisji Rewizyjnej Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingu),Członek Rady Gospodarczej Miasta Luboń,
- Dr Anna Warchlewska (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Katedra Pieniądza i Bankowości),
- Dr Sebastian Łukaszewski (Moje Bankowanie),
zgłoszono 46 projektów realizowanych przez 24 instytucje (banki, fundacje bankowe, zakłady ubezpieczeń). Ich rodzajową strukturę przedstawiono na wykresie poniżej. Dominowały projekty prozdrowotne (28%), proekologiczne (24%) i proedukacyjne (17%). Ponadto zgłoszono projekty ułatwiające dostępność, wolontariat pracowniczy, mecenat sztuki i inne typy projektów np.: walka z hejtem w sieci.
W tegorocznej edycji biorąc pod uwagę oryginalność, zasięg i skalę efektów, wpisywanie się w cele zrównoważonego rozwoju i zasady społecznej odpowiedzialności biznesu zostały wyróżnione następujące projekty:
- Zero waste z Dawidem Podsiadło realizowany przez Credit Agricole Bank Polska S.A. za przekazanie 100 tys. zł z licytacji płyt Dawida Podsiadło wykonanych z plastikowych odpadów i darowizny banku na walkę z nadmiarem plastiku w środowisku.
- Podwójna Moc Pomagania realizowany przez Fundację Santander Bank Polska S.A. za wspomaganie psychiatrii dziecięcej w łącznej kwocie 2 mln zł na rzecz oddziałów psychiatrii dzieci i młodzieży.
- Pomaganie w DNA. Bankowa Akcja Honorowego Krwiodawstwa w pandemii realizowany przez Bank PKO BP S.A. za zaangażowanie ponad 4 tys. pracowników banku i zebranie ok. 2100 litrów krwi.
- Pomaganie w duchu less waste realizowany przez ING Bank Śląski S.A. za nadawanie zużytym sprzętom drugiego życia.
- „Dobra Drużyna PZU” realizowany przez PZU S.A. za promowanie ruchu i aktywności fizycznej w dobie pandemii oraz wyrównywanie szans dzieci z niepełnosprawnościami.
- #maszmocnahejt realizowany przez UNIQA S.A. za walkę z wszechobecnym hejtem w sieci jako istotnym problemem społecznym szczególnie wśród najmłodszego pokolenia.