Szymon Kamiński, Wiceprezes Zarządu
Poza tradycyjną wizytą w placówce konto firmowe możemy otworzyć również zdalnie, a niektóre banki oferują przyszłym przedsiębiorcom możliwość otwarcia firmy online (rejestracja działalności oraz otwarcie konta). Jakie możliwości są u Państwa i z których klienci korzystają najczęściej?
Osoby prowadzące działalność jednoosobową, które chcą założyć rachunek firmowy w Alior Banku, mogą zrobić to za pośrednictwem nowego, przejrzystego wniosku internetowego. Dzięki takiemu rozwiązaniu skracamy formalności do minimum, a sam proces trwa zaledwie kilka minut. Przedsiębiorca może automatycznie uzupełnić dane firmy informacjami z rejestrów CEiDG i REGON, do którego nasz system ma dostęp. Zainteresowani, w ramach jednego procesu dostają dostęp do bankowości internetowej, otwierają rachunki, w tym walutowe oraz zamawiają kartę, bez konieczności składania odrębnych wniosków. Z rozwiązania mogą skorzystać nowi klienci oraz przedsiębiorcy posiadający już konto osobiste w naszym banku. W tym momencie, zdalny sposób otwarcia konta firmowego wybiera ponad 30 proc. naszych klientów.
W tym roku wprowadzimy również możliwość rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG z jednoczesnym otwarciem konta firmowego i założeniem profilu zaufanego, co ułatwi załatwianie spraw urzędowych.
Coraz częściej klientom oprócz produktów podstawowych dla firm oferowane są usługi dodatkowe np. prowadzenie księgowości. Jakim wachlarzem takich dodatków mogą się Państwo pochwalić i z jakich usług klienci korzystają najczęściej?
We współpracy ze strategicznym partnerem, Grupą PZU, oferujemy klientom Ubezpieczenie NNW oraz dostęp do opieki zdrowotnej. Gwarantuje to przedsiębiorcy, jego rodzinie i pracownikom firmy zabezpieczenie w przypadku nieszczęśliwego wypadku oraz konsultacje lekarskie i badania diagnostyczne w ponad 2 200 placówkach PZU Zdrowie na terenie całej Polski. Oferta jest dostępna w formule abonamentowej już od 35 zł za miesiąc. Dodatkowo, naszą ofertę wyróżnia karta debetowa Mastercard z Plusem, z której korzysta już prawie 20 tys. osób. Aktywnym użytkownikom karty proponujemy promocyjne oferty, w tym najwyższy na rynku Moneyback na paliwo – nawet do 1800 zł, oraz – zupełnie za darmo – jedną polisę Ubezpieczenia NNW i Opieki Zdrowotnej PZU. Dodatkowym atutem posiadania karty z Plusem jest to, że jest ona darmowa dla klienta. Nie pobieramy opłat za jej wydanie oraz użytkowanie. Kartę z Plusem można założyć w bankowości mobilnej, internetowej oraz placówce banku. Wciąż rozwijamy to rozwiązanie, dodając kolejne usługi, więc z pewnością jeszcze nie raz zaskoczymy rynek w tym obszarze. Obecnie mamy już prawie 20 tys. aktywnych kart z Plusem.
Przedsiębiorcom z segmentu mikrofirm, niezależnie od tego czy są klientami Alior Banku, udostępniamy portal internetowy www.zafirmowani.pl. Jest to bezpłatna platforma online, stanowiąca praktyczny poradnik. Znajdują się tam artykuły eksperckie i materiały video, które w kompleksowy sposób odpowiadają na pytania pojawiające się podczas zakładania, prowadzenia i finansowania własnej firmy. Serwis oferuje również narzędzia wspierające prowadzenie biznesu. Należy do nich m.in. bezpłatna aplikacja księgowa, umożliwiająca prowadzenie uproszczonej księgowości (KPiR i ryczałt). Aplikacja jest wyposażona w generator obowiązkowych plików JPK oraz umożliwia automatyczne wyliczenie kwoty należnego podatku. Ponadto przedsiębiorcy posiadający rachunek firmowy w Alior Banku, mogą połączyć się z portalem www.zafirmowani.pl bezpośrednio z poziomu bankowości internetowej. Dzięki automatycznemu mechanizmowi łączenia historii rachunku z dokumentami księgowymi, klient ma również możliwość sprawdzenia w module księgowym statusu płatności za faktury. Zarejestrowani użytkownicy otrzymują też dostęp do specjalnych ofert partnerów. Z portalu www.zafirmowani.pl korzysta już prawie 20,5 tys. użytkowników, a z aplikacji księgowej online – ok. 70 proc wszystkich użytkowników portalu.
Klienci coraz chętniej sięgają po kolejne produkty poprzez kanały zdalne. Jak to wygląda w przypadku oferty kredytowej dla firm? Czy taki proces jest w 100% zdalny czy na jakimś etapie wizyta w placówce jest konieczna?
Na sposób procesowania wniosku kredytowego firmy wpływa kilka czynników. Są to m.in. złożoność transakcji, sposób reprezentacji klienta, konieczność ustanowienia zabezpieczeń majątkowych czy też ewentualny udział w procesie osób trzecich, które w określonych sytuacjach również muszą podpisać dokumenty. W obecnych procesach kredytowych korzystamy z rozwiązań zdalnych, które ułatwiają całą procedurę i dają możliwość przeprowadzenia jej online. Już teraz wykorzystujemy podpisy kwalifikowane czy autoryzację za pośrednictwem platformy Autenti. Klienci, dla których na podstawie dotychczasowej współpracy przygotowaliśmy propozycję kredytową, mogą złożyć wniosek bezpośrednio ze swojej bankowości internetowej. Jeżeli w danym procesie możemy wykorzystać dostępne narzędzia zdalne, to takie rozwiązanie natychmiast proponujemy klientowi. Niestety, nie w każdej sytuacji jest to możliwe.
Obecnie pracujemy nad rozwojem narzędzi zdalnych. Naszym celem jest wdrożenie, w niedalekiej przyszłości, zautomatyzowanego procesu, dzięki któremu klient w szybki i prosty sposób będzie mógł otrzymać finansowanie.
Czym zaskoczą Państwo klientów firmowych w tym roku?
W drugiej połowie 2023 r. rozszerzymy naszą ofertę o usługę płatności BLIK. W pierwszej kolejności, będzie ona dostępna dla mikrofirm. Wraz z nową bankowością mobilną i internetową, umożliwimy dostęp do BLIKa klientom z pozostałych segmentów. Wprowadzimy też do oferty nową Kartę Kredytową Gold, z eleganckim i wyróżniającym się na rynku wizerunkiem premium oraz dedykowaną ofertą usług dla przedsiębiorców. Będą się one skupiały wokół podróży.
Już dziś jesteśmy bankiem zautomatyzowanym w dystrybucji kredytów do 3 mln zł. W nową strategię wchodzimy natomiast z kolejnym etapem, jakim jest wymiana systemu udzielania kredytów z udziałem analityka. Nowy proces pilotażowo już działa i widać pozytywne zmiany, zwłaszcza w kwestii szybkości procesu. Naszym celem jest osiągnięcie średniego czasu do decyzji kredytowej na poziomie 6 dni. Właśnie dlatego zwiększamy kwotę dostępnego finansowania w procesach automatycznych i rozbudowujemy nasze systemy oraz procesy w kierunku rozwiązań zdalnych.
Budujemy sprawnie działający customer service. Do dyspozycji naszych klientów oddajemy specjalistów pracujących zdalnie, zapewniając w ten sposób szybką i wygodną obsługę posprzedażową online.
Podpisaliśmy umowę z COMARCH S.A. na wdrożenie nowej bankowości internetowej dla klientów biznesowych. Realizacja projektu zaplanowana jest na lata 2023-2025. Będzie ona oparta na czterech filarach: moduł self-service, natywna aplikacja mobilna, nowy serwis www, zintegrowane narzędzie klasy ERP. Wdrożenie proponowanych rozwiązań umożliwi stworzenie kompleksowego, wielokanałowego, elastycznego ekosystemu, który zapewni szeroki wachlarz funkcjonalności i odpowie na potrzeby zgłaszane przez klientów biznesowych. Budowany system będzie oparty o najwyższe standardy w zakresie bezpieczeństwa, projektowania doświadczeń użytkowników oraz intuicyjny interfejs. Dodatkowo rozwiązanie to zapewni zgodność z najnowszymi technologiami i architekturą mikroserwisów, co umożliwi dużo szybsze dostarczanie wartości biznesowej dla klientów.