Andrzej Kopyrski, Wiceprezes Zarządu Banku nadzorujący Obszar Bankowości Firm i Przedsiębiorstw oraz Klienta Korporacyjnego
Wysoka jakość obsługi odgrywa ogromną rolę w procesie zakupowym. W jaki sposób utrzymują Państwo od kilku lat tak wysoki poziom?
Jesteśmy silnym polskim bankiem, który zapewnia klientom jakość i poczucie bezpieczeństwa. PKO Bank Polski tworzą ludzie profesjonalni, zaangażowani a przede wszystkim zorientowani na klienta. Nasi doradcy słuchają potrzeb klientów, służą swoją wiedzą i często długoletnim doświadczeniem przy doborze konkretnych rozwiązań finansowych. Kluczem do sukcesu jest także proces szkolenia i doskonalenia kompetencji. Mamy świadomość dynamicznych zmian w sektorze bankowym, dlatego staramy się stale rozwijać i podnosić jakość naszych usług. Bardzo cieszy nas sukces w tym rankingu. Jest on zasługą wielu zespołów zaangażowanych zarówno w obsługę klienta, jak i wsparcie biznesu. Każda nagroda jest dla nas motywacją do dalszej pracy. Chcemy tworzyć najlepszą bankowość dla naszych klientów i wyznaczać standardy usług na rynku.
Poza tradycyjną wizytą w placówce konto firmowe możemy otworzyć również zdalnie, a niektóre banki oferują przyszłym przedsiębiorcom możliwość otwarcia firmy online (rejestracja działalności oraz otwarcie konta). Jakie możliwości są u Państwa i z których klienci korzystają najczęściej?
PKO Bank Polski oferuje możliwość zdalnego otwarcia konta firmowego. Co więcej, osoby dopiero planujące założenie firmy, mogą równocześnie założyć konto firmowe i zarejestrować działalność gospodarczą w CEIDG bez wizyty w urzędzie – wystarczy jeden wniosek w serwisie iPKO lub aplikacji mobilnej IKO. Znakiem czasu jest coraz szersza digitalizacja usług bankowych. I choć widzimy stały wzrost zainteresowania rozwiązaniami online, nasi klienci wciąż chętnie otwierają konta firmowe w sposób tradycyjny, podczas wizyty w oddziale. Świadczy to o tym, że cenią wsparcie doradców i możliwość rozmowy o kompleksowej ofercie dla firm.
Jaka obecnie jest i jaka będzie rola doradcy firmowego w placówce? Czy doradcy spotykają się częściej z nowymi czy dotychczasowymi klientami firmowymi? Z jakimi sprawami najczęściej przychodzą klienci? Czy zaobserwowali Państwo jakiś trend?
Stawiamy na model doradczy – wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, proponując im konkretne rozwiązania dopasowane do indywidualnych potrzeb, możliwości i warunków finansowania inwestycji. Dedykowany doradca firmowy krok po kroku przeprowadza klienta przez cały proces, służąc swoją wiedzą i doświadczeniem. Rolą doradcy jest także towarzyszenie klientom w codziennym rozwoju ich biznesów, zarówno zdalnie jak i w siedzibie firmy. Klientom PKO Banku Polskiego zapewniamy kompleksową obsługę – począwszy od asysty doradcy przy wypełnianiu wniosków, po wsparcie eksperckie naszych specjalistów od finansów i kredytowania.
Coraz częściej klientom oprócz produktów podstawowych dla firm oferowane są usługi dodatkowe np. prowadzenie księgowości. Jakim wachlarzem takich dodatków mogą się Państwo pochwalić i z jakich usług klienci korzystają najczęściej?
Klienci firmowi PKO Banku Polskiego mogą sprawnie zarządzać swoją firmą przy wsparciu naszych produktów i usług, takich jak np. e-księgowość, finansowanie faktur online czy zamówienie bezpłatnego terminala płatniczego. Do wszystkich tych usług dostęp zapewnia serwis transakcyjny iPKO.
- e-Księgowość to zaawansowana platforma do fakturowania, prowadzenia księgowości oraz zarządzania finansami firmowymi. Rozwiązanie umożliwia m.in. wystawianie faktur na definiowanych szablonach, wygodną archiwizację dokumentów firmowych, automatyczne zamykanie miesiąca z funkcją kontroli oraz wsparcie księgowej. Klienci mają do wyboru 3 pakiety, w ramach których mogą samodzielnie prowadzić rozliczenia swojej firmy lub 3 pakiety, w ramach których prowadzenie księgowości firmy mogą zlecić osobistej księgowej. Już od momentu aktywacji usługi nasi eksperci księgowi wspierają użytkowników w obsłudze platformy i prowadzeniu rozliczeń. Co więcej, przez pierwsze 3 miesiące dostęp do najwyższego pakietu e-Księgowości jest bezpłatny.
- Finansowanie faktur online to usługa, która usprawnia zarządzanie budżetem firmy bez oczekiwania na przelew od kontrahenta. Dedykowana jest osobom prowadzącym działalność gospodarczą, w ramach nadanego limitu na finansowanie faktur (jego wysokość jest uzależniona od oceny zdolności do spłaty zobowiązań). Klient aktywuje tę usługę zdalnie i podpisuje umowę narzędziem autoryzacji.
- Klienci firmowi PKO Banku Polskiego mają także możliwość zamówienia terminala płatniczego lub zainstalowania go w telefonie w formie aplikacji LikePOS. Usługa dostępna jest bezpłatnie przez pierwszych 12 miesięcy w ramach programu Polska Bezgotówkowa.
Klienci coraz chętniej sięgają po kolejne produkty poprzez kanały zdalne. Jak to wygląda w przypadku oferty kredytowej dla firm? Czy taki proces jest w 100% zdalny czy na jakimś etapie wizyta w placówce jest konieczna?
Firmy mają możliwość samodzielnego złożenia wniosku o pożyczkę lub kredyt obrotowy, a następnie podpisania umowy całkowicie online, poprzez bankowość elektroniczną iPKO lub w aplikacji IKO. Cały proces przebiega zdalnie, a pieniądze mogą trafić na konto firmowe nawet w dniu złożenia wniosku. Minimum formalności i procedur to wygodne rozwiązanie, które umożliwia firmom szybkie wsparcie działalności gospodarczej.
W jakich sprawach klienci firmowi najczęściej dzwonią na infolinię? Jak duża jest skala takich połączeń?
Klienci dzwonią na infolinię w codziennych sprawach związanych z obsługą swojego rachunku firmowego, np. kwestii nadania lub zmiany uprawnień, jak również z pytaniami dotyczącymi obsługi systemów bankowości elektronicznej – sposobach składania wniosków i zleceń, blokadach na rachunkach czy w celu złożenia reklamacji.
Czym zaskoczą Państwo klientów firmowych w tym roku?
W tym roku stawiamy na dalsze udoskonalanie kanałów zdalnych oraz rozszerzanie usług oferowanych online, które pozwalają klientom – także firmowym – na samodzielne bankowanie. Planujemy rozwijanie dostępnych i dodawanie nowych VAS-ów, czyli tzw. usług dodanych, które pomagają przedsiębiorcom w zarządzaniu firmą wprowadzając dodatkowe udogodnienia. Zależy nam, aby bankowość online PKO Banku Polskiego była jak najbardziej przyjazna użytkownikom, a każdy kontakt klienta z naszym bankiem był dla niego satysfakcjonujący.