Kredyt gotówkowy? Santander Bank Polska z najlepszą obsługą klienta.

W maju br. w ramach 1. fali badania nasi eksperci odwiedzili 120 placówek 12 banków oraz 60 placówek 6 pośredników kredytowych celem sprawdzenia jak wygląda obsługa klienta poszukującego oferty kredytu gotówkowego. Z uwagi na brak w ofercie kredytu gotówkowego z badania wyłączono Nest Bank oraz Plus Bank.

To już 7. roczna edycja projektu Instytucja Roku, w ramach którego w pierwszym kwartale 2022 r. wyłonimy zwycięzców w kategorii Najlepsza jakość obsługi klienta w placówce.

W ramach 7. edycji Instytucji Roku realizowane są 4 fale badania i obejmują różne produkty dla klienta indywidualnego. Podczas każdego pomiaru (z przekazanej przez każdy bank listy placówek obejmującej minimum połowę sieci sprzedaży lub w przypadku braku zgłoszenia wybrane losowo z dostępnej listy na stronie internetowej banku) eksperci dokonają wizyty i oceny w 10 wybranych placówkach. Uzyskany wynik z 10 wizyt sumuje się i ma wpływ na wynik banku. O przyznaniu tytułu Instytucji Roku zdecyduje średni wynik z czterech fal badania. Jeśli będzie on na poziomie min. 80%, wówczas bank otrzymuje tytuł Instytucji Roku w kategorii Najlepsza jakość obsługi w placówce.

Oprócz wyróżnienia dla banku, będą również przyznane indywidualne wyróżnienia za najlepszą obsługę w placówce. Placówka, która osiągnie w danej fali wynik na poziomie min. 80% przechodzi do drugiego etapu, gdzie w ciągu roku zostanie poddana kolejnej weryfikacji i jeśli również osiągnie wynik minimum 80%, zostanie wyróżniona indywidualnie tytułem Najlepsza Placówka Bankowa w Polsce. Lista placówek, które osiągnęły wynik powyżej 80% i przeszły do drugiego etapu znajduje się poniżej. Wynik drugiego pomiaru nie wpływa na wynik banku, decyduje on wyłącznie o tym, czy dana placówka otrzyma indywidualny tytuł Najlepsza Placówka Bankowa w Polsce.

Badanie przeprowadzono w tradycyjnej eksperckiej formule, oceniając sześć etapów: pierwsze wrażenie, płynność obsługi, aranżację rozmowy, komfort obsługi, rozmowę z doradcą na temat oferty oraz zakończenie. Kolejny raz szczególną uwagę zwrócono na obsługę zgodnie z obowiązującymi zaleceniami w zakresie obsługi klientów podczas COVID-19.

Liderem w zakresie jakości obsługi tej edycji badania jest Santander Bank Polska. W pierwszej lidze z wynikiem powyżej 80% uplasowały się również: Getin Bank, Bank Millennium, Alior Bank, PKO Bank Polski, Bank Ochrony Środowiska, ING Bank Śląski oraz BNP Paribas Bank Polska. Do drugiego etapu z wynikiem powyżej 80% przeszło 66 placówek.

Poziom przygotowania do obsługi klienta bankowego w czasie pandemii w dalszym ciągu można określić jako wysoki. Aż 10 banków na 12 ocenianych uzyskało w tym elemencie wynik powyżej 80%. Na szczególne uznanie zasłużył Santander Bank Polska, gdzie troska o bezpieczną obsługę była widoczna na każdym kroku, co przełożyło się na prawie maksymalną notę od naszych ekspertów.

Warto dbać o bieżące monitorowanie podstawowych środków bezpieczeństwa w placówkach. W 7,5% odwiedzonych placówek bankowych brakowało przegrody z pleksi. Płyny do dezynfekcji widoczne były w 78% oddziałów. Na szczególną uwagę zasługuje kwestia maseczek. W 15% odwiedzonych placówek bankowych przynajmniej jedna osoba z personelu nie miała założonej maseczki. Warto też zadbać o poprawne noszenie maseczek przez pracowników – w 30% wizyty eksperci mieli w tym elemencie zastrzeżenia.

Ogólne dobre wrażenie egzekucji obostrzeń związanych z covid dotyczy niestety tylko placówek bankowych, które na tym tle zostawiły placówki pośredników kredytowych daleko w tyle. Względem ostatniego projektu, w którym odwiedziliśmy placówki pośredników przy okazji kredytu hipotecznego, stwierdzamy brak progresu w tym elemencie. Wtedy pośrednicy rozczarowali ekspertów tylko w zakresie bezpieczeństwa obsługi. Tym razem wyniki projektu pokazały jasno, że zindywidualizowana obsługa doradcza świadczona przez pośrednika jest specyficzna dla produktów hipotecznych. O ile w przypadku kredytu mieszkaniowego w pierwszej lidze z wynikiem powyżej 80% zameldowali się prawie wszyscy pośrednicy i tylko jeden bank, o tyle przy zapytaniu o kredyt gotówkowy proporcje się odwróciły. Do grona instytucji z najlepszą obsługą przy zapytaniu o kredyt gotówkowy dostał się tylko Open Finance, który nieznacznie przebił granicę 80% punktów.

Każdy bank ma swój własny pomysł na ofertowanie kredytu i można powiedzieć, że w zdecydowanej większości pomysły te znalazły uznanie w oczach ekspertów (8 banków z wynikiem powyżej 80%). Zdecydowanie wyróżniły się Santander Bank Polska oraz  Getin Bank. W obu bankach wynik przekroczył 90% i w obu bankach aż 9 placówek przeszło do kolejnego etapu. Wysoki, ale równy poziom obsługi to klucz do zadowolonych klientów. Szczególnie doceniono rzetelną informację o ofercie, postawę pracowników w zakresie budowania relacji z klientem oraz postawę prosprzedażową.

Bardzo pozytywnie zaskoczył nas Bank Ochrony Środowiska, który utrzymał swoją lokatę z poprzedniego pomiaru kredytowego. Działania usprawniające obsługę klienta zaobserwowane już w zdalnym kontakcie z bankiem okazały się dobrze widoczne także w placówkach.

Kredyt jest produktem typowym, ale przy dobrej wiedzy ofertowej i umiejętnej rozmowie z klientem jesteśmy w stanie zaproponować najkorzystniejsze rozwiązanie i przedstawić ofertę w mniej szablonowy a tym samym w bardziej zachęcający sposób. Tego zdecydowanie zabrakło ekspertom w rozmowach z pracownikami. Eksperci byli zainteresowani wyliczeniem na konkretną kwotę oraz określony czas. Uzyskanie warunków cenowych było planem minimum, który w zdecydowanej większości placówek udało się osiągnąć. O wrażeniu ze spotkania decydowała postawa doradcy, ale także umiejętność pokazania atrakcyjności oferty. Zaledwie 25% kontaktów zostało ocenionych jako przewyższające oczekiwania. Ta ¼ wizyt to spotkania, w których pogodzono ze sobą pełną i rzetelną informację o ofercie, pokazanie możliwości wyboru w ofercie oraz pokazanie wartości prezentowanej oferty, a wszystko to w optymalnych ramach czasowych. Niestety z 22% spotkań eksperci wychodzili rozczarowani. Najczęstszymi uwagami były brak zaangażowania doradcy w kontakt z klientem, pobieżna obsługa i bardzo ogólne przedstawienie oferty cenowej. W wielu rozmowach podawano jedynie wysokość raty i poza tą informacją doradcy nie mieli nic więcej do przekazania (pozytywnie oceniono tylko 6 banków). Z kolei zaledwie 4 banki oceniono pozytywnie jeśli chodzi o orientację na sprzedaż – zdecydowanym liderem jest Alior Bank, gdzie pewność siebie doradców połączona z mocną reklamą oferty powodowała, że klienci sami chcieli złożyć wstępny wniosek, żeby sprawdzić czy oferta będzie dla nich dostępna.

Nazwa bankuPlacówka z wynikiem powyżej 80%
Alior BankBIELSKO-BIAŁA, PL. FRANCISZKA SMOLKI 6
Alior BankNIEPOŁOMICE, UL. 3-GO MAJA 3/2
Alior BankWŁOCŁAWEK, UL. KALISKA 100A
Alior BankBYDGOSZCZ, UL. SKARŻYŃSKIEGO 7A
Alior BankKRAKÓW, UL. KAPELANKA 54
Alior BankWROCŁAW, UL. KRAWIECKA 1
Alior BankKOZIENICE, UL. KONSTYTUCJI 3 MAJA 20
Bank MillenniumTORUŃ, ST. ŻÓŁKIEWSKIEGO 15 (CH ATRIUM COPERNICUS)
Bank MillenniumPIŁA, 1 MAJA 2
Bank MillenniumWROCŁAW, PIŁSUDSKIEGO 49/57
Bank MillenniumGDYNIA, ŚWIĘTOJAŃSKA 74
Bank MillenniumKRAKÓW, OS. TEATRALNE 12
Bank MillenniumNIEPOŁOMICE, RYNEK 8
Bank MillenniumPOZNAŃ, GŁOGOWSKA 72
Bank Ochrony ŚrodowiskaNOWY SĄCZ, UL. DUNAJEWSKIEGO 3
Bank Ochrony ŚrodowiskaKATOWICE, AL. KORFANTEGO 2
Bank Ochrony ŚrodowiskaWARSZAWA, UL. MARSZAŁKOWSKA 80 LOK. C
Bank Ochrony ŚrodowiskaGORZÓW WIELKOPOLSKI, UL. SIKORSKIEGO 140A
Bank Ochrony ŚrodowiskaBYDGOSZCZ, PLAC KOŚCIELECKICH 3
Bank Ochrony ŚrodowiskaWARSZAWA, AL. JANA PAWŁA II 12
Bank Pekao S.A.WŁOCŁAWEK, ZDUŃSKA 6/8/12
Bank PocztowyTORUŃ, UL. CHEŁMIŃSKA 13
Bank PocztowyKRAKÓW, UL. SUKIENNICZA 8
Bank PocztowyPIEKARY ŚLĄSKIE, UL. BYTOMSKA 90
BNP Paribas Bank PolskaBYDGOSZCZ, PL. KOŚCIELECKICH 3
BNP Paribas Bank PolskaPRZYSUCHA, PL. KOLBERGA 15
BNP Paribas Bank PolskaWARSZAWA, UL. MARSZAŁKOWSKA 68/70
BNP Paribas Bank PolskaSIEMIANOWICE ŚLĄSKIE, UL. ŚLĄSKA 12
Credit AgricoleSTRZELCE OPOLSKIE, RYNEK 10
Credit AgricolePIŁA  , AL. WOJSKA POLSKIEGO 14-16
Credit AgricoleSŁUPSK  , UL. NOWOBRAMSKA 2
Credit AgricoleTARNÓW  , UL. KRAKOWSKA 11
Getin BankCIECHANÓW,  UL. PUŁTUSKA 12
Getin BankOPOLE,  UL. OZIMSKA 2 LOK NR 1A
Getin BankWROCŁAW,  PL.GRUNWALDZKI 22
Getin BankKĘDZIERZYN KOŹLE,  UL. WOJSKA POLSKIEGO 4/II
Getin BankLUBLIN,  UL. OKRZEI 2
Getin BankSOSNOWIEC,  UL. MODRZEJOWSKA 14
Getin BankWARSZAWA,  UL. JANA PAWŁA II 82
Getin BankTARNÓW,  UL. SŁONECZNA 32
Getin BankWARSZAWA,  UL. ZGRUPOWANIA AK KAMPINOS 15
ING Bank ŚląskiPIEKARY ŚLĄSKIE, UL.BYTOMSKA 77
ING Bank ŚląskiPIŁA, AL.PIASTÓW 18
ING Bank ŚląskiWŁOCŁAWEK, KOŚCIUSZKI 18/20
ING Bank ŚląskiWARKA, UL. DŁUGA 13
ING Bank ŚląskiWROCŁAW, SZEWSKA 72
mBankBOCHNIA, KAZIMIERZA WIELKIEGO 16
mBankWŁOCŁAWEK, KOŚCIUSZKI
mBankKRAKÓW, PAWIA 5
mBankNOWY SĄCZ, JAGIELLOŃSKA 25
PKO Bank PolskiWROCŁAW, UL. ZAKŁADOWA 11B
PKO Bank PolskiTORUŃ, UL. DZIEWULSKIEGO 12
PKO Bank PolskiJAROCIN, UL. RYNEK 24
PKO Bank PolskiBYDGOSZCZ, UL. PRZYJAZNA 11
PKO Bank PolskiKRAKÓW, OS. CENTRUM C BLOK 6
PKO Bank PolskiTARNÓW, UL. KRAKOWSKA 17
PKO Bank PolskiBIELSKO-BIAŁA, UL. CIESZYŃSKA 390
Santander Bank PolskaKATOWICE, AL.KORFANTEGO 5
Santander Bank PolskaTARNÓW, BITWY O WAŁ POMORSKI 6
Santander Bank PolskaWŁOCŁAWEK, KOŚCIUSZKI 6
Santander Bank PolskaWARSZAWA, MYSIA 5
Santander Bank PolskaBYDGOSZCZ, NAKIELSKA 156
Santander Bank PolskaWARSZAWA, AL. JANA PAWŁA II 17
Santander Bank PolskaBIELSKO-BIAŁA, PARTYZANTÓW 22
Santander Bank PolskaWOŁÓW, RYNEK 1-4
Santander Bank PolskaPOZNAŃ, GARBARY 71

POLECANE