Klucz do sukcesu: dostępność, rzetelność, szybkość
W ostatnich latach jesteśmy świadkami znacznego przyspieszenia komunikacji – informacje krążą coraz szybciej, głównie za sprawą rozwoju mediów elektronicznych. Do nowej specyfiki świata mediów dostosowują się wszyscy – dziennikarze, odbiorcy, ale także, a może przede wszystkim specjaliści od komunikacji.
Z punktu widzenia dziennikarzy kluczowy jest szybki dostęp do rzetelnych informacji – dziś oczekują tego od biura prasowego często nie w ciągu dnia czy kilku dni, ale godzin – czy wręcz od ręki. Większość z nich korzysta z mediów społecznościowych jako źródła pozyskiwania informacji. Nowoczesne i skuteczne biuro prasowe jest dostępne wszędzie tam, gdzie oczekują tego jego interesariusze – informuje, komentuje, wchodzi w interakcje, a gdy trzeba prostuje nieścisłe informacje.
To duże wyzwanie dla największych firm, generujących dziesiątki tysięcy komunikatów rocznie. Przykładem jest PKO Bank Polski, którego marka jest najsilniejsza medialnie w branży bankowej. Zostało to docenione m.in. w 11. edycji badania Top Marka realizowanego przez magazyn „Press” i Press-Service Monitoring Mediów, w którym PKO Bank Polski utrzymał pozycję najbardziej medialnej marki w sektorze bankowym. Siła marki banku jest pochodną również liczby publikacji, ich pozytywnego wydźwięku i najwyższego wskaźnika dotarcia. Według danych z raportu Top Marka tylko w okresie od 1 lipca 2017 roku do 30 czerwca 2018 roku na temat banku ukazało się ponad 355 tys. informacji. Najwięcej, bo ponad 80 proc. z nich pojawiło się w social mediach, a ponad 16 proc. w internecie. Dominowały zagadnienia z obszaru giełdy, korporacji i sponsoringu. Tylko o aplikacji mobilnej IKO pojawiło się ponad 3,1 tys. wzmianek. Tak silna obecność banku w mediach tradycyjnych i społecznościowych to w dużym stopniu wynik pracy Centrum Prasowego.
Kompleksowe Centrum Prasowe
Systematycznie publikowane na stronach Centrum www.media.pkobp.pl komunikaty prasowe informują na bieżąco o wszystkich istotnych wydarzeniach związanych z działalnością banku i grupy kapitałowej na każdym polu – począwszy od kwartalnych informacji o wynikach finansowych, przez komunikaty na temat nowych produktów i zmian w usługach, kończąc na relacjach z postępów działań okołobankowych: wspieranych przez bank akcjach charytatywnych, imprezach sportowych i innych działaniach pokazujących ogromną aktywność firmy w zakresie CSR. Komunikaty prasowe są wzbogacane formami graficznymi, takimi jak gotowe i atrakcyjne w formie infografiki, a także materiałami wideo. Strona Centrum Prasowego jest zintegrowana z profilami banku w mediach społecznościowych, dzięki czemu w jednym miejscu znajduje się podgląd najbardziej aktualnych treści związanych z bankiem.
Zapytania dziennikarskie są na bieżąco obsługiwane przez zespół ekspertów centrum prasowego PKO Banku Polskiego, którzy są także aktywni w mediach społecznościowych i na bieżąco monitorują oraz reagują na pytania czy wątpliwości, ale też ułatwiają też dziennikarzom kontakt z zarządem banku oraz bankowymi ekspertami merytorycznymi, organizując wywiady, spotkania czy konferencje prasowe. Bank współorganizuje też udział dziennikarzy w wielu wydarzeniach gospodarczych i technologicznych w kraju i zagranicą, ułatwiając mediom śledzenie bieżących trendów rynkowych i dostęp do najnowszych informacji.
Sam bank zaś obecny jest w mediach społecznościowych: Facebooku, Twitterze, Instagramie, LinkedIn, Youtube, Wykopie. Publikowane w tych kanałach informacje uzupełniają komunikaty prasowe dostarczając dodatkowych materiałów multimedialnych i docierając do milionów interesariuszy.
Analizy gospodarcze i prognozy na czasie
Szeroki wachlarz komunikacyjny PKO Banku Polskiego uzupełnia Centrum Analiz – dedykowany serwis internetowy zawierający różnorodne tematycznie i bogate w nieszablonowe wnioski opracowania ekonomistów i strategów PKO Banku Polskiego. Cieszą się one dużą popularnością zarówno wśród innych specjalistów z rynku finansowego, dziennikarzy, jak i osób zainteresowanych zagadnieniami makroekonomii. Świadczy o tym konsekwentnie rosnąca liczba odwiedzin serwisu oraz obserwatorów jego oficjalnego konta na Twitterze @Analizy_PKOBP.
Piłkarze i biegacze
Dodatkowe obszary komunikacji to projekty wizerunkowe, szczególnie z obszaru sponsoringu i CSR. Wśród wielu inicjatyw realizowanych przez bank szczególne miejsce zajmuje promocja zaangażowania PKO Banku Polskiego w sponsoring biegów masowych i piłkarskiej Ekstraklasy. Również tym tematom poświęcone są dedykowane media społecznościowe, stanowiące platformę dialogu z interesariuszami, ale też źródło statystyk, aktualności i materiałów multimedialnych.