Od rewolucji w procesach operacyjnych i obsłudze klienta, przez nowe kanały wsparcia sprzedaży, zmianę wyglądu oddziałów, personalizowane produkty i zaawansowane technologicznie aplikacje, aż po przyjazne i bezpieczne rozwiązania do bankowania. Tak na przestrzeni ostatnich 10 lat Alior Bank skutecznie budował pozycję lidera innowacyjności. Z okazji 10-lecia zaprezentował koleje oblicze „Cyfrowego Buntownika”, przedstawiając RBL_ – nowe podejście do wdrażania innowacji w Alior Banku.
Alior Bank od początku stawiał na innowacje. Kiedyś były to produkty odmienne od tych powszechnie spotykanych na rynku czy cyfrowe usługi bankowe (tak powstał Alior Sync, Internetowy Kantor Walutowy czy proces kredytowy on-line). Dziś śmiało sięga po nowoczesne rozwiązania oferowane przez startupy eksperymentujące z nowymi technologiami, takimi jak m.in. blockchain, open banking, robodoradztwo czy AI.
Wiele rozwiązań inspirowanych światowymi trendami powstaje też w samym Aliorze. Był on jednym z pierwszych banków w Polsce, który dostrzegł potencjał możliwych zastosowań rozwijającej się technologii blockchain, powołując zespół odpowiadający za prowadzenie badań i koordynację działań zmierzających do implementacji tej nowoczesnej technologii. Obecnie w banku prowadzone są prace nad rozwojem platformy opartej na blockchainie, która ma pełnić rolę trwałego nośnika i umożliwiać klientom samodzielną weryfikację autentyczności takich dokumentów, jak tabele opłat i prowizji, regulaminy i sprawozdania finansowe. Transparentność platformy nie będzie ograniczać się tylko do weryfikacji dokumentów – w planach jest udostępnienie kodu źródłowego w Internecie, dzięki czemu każdy będzie mógł go przetestować, skopiować, a nawet wdrożyć u siebie. Blockchain jest bowiem z założenia technologią otwartą i tak też planuje rozwijać ją bank. Alior był również jedynym bankiem, który przystąpił w chwili założenia do Izby Blockchain i Nowych Technologii, a dziś jest aktywnym uczestnikiem kolejnych inicjatyw wspierających rozwój tej technologii w Polsce, w tym m.in. w ramach Komisji ds. Blockchain przy KNF czy Interbank Information Network.
Unikalne podejście do innowacji
Rozwijaniu innowacji w Alior Banku sprzyja wyjątkowa struktura. Z jednej strony działa Centrum Innowacji, które koncentruje się na inspirowaniu pracowników do tworzenia nowych rozwiązań, a zarazem specjalizuje się w badaniach potrzeb klientów i doskonaleniu UX-owego oblicza bankowości. Z drugiej strony funkcjonuje Departament FinTech, który skupia się na współpracy z partnerami zewnętrznymi, takimi jak startupy, w zakresie rozwijania czy wdrażania gotowych rozwiązań odpowiadających na konkretne wymagania biznesowe.
Dzięki najlepszemu IT w sektorze finansowym, zarówno pod względem nowoczesnej platformy IT, jak i metodyki działania, Alior Bank może wdrażać innowacje znacznie szybciej niż robi to nasza konkurencja. Tylko w ostatnim czasie Alior udostępnił nowe funkcjonalności oparte o identyfikację biometryczną dla aplikacji mobilnych, dzięki czemu takie czynności, jak logowanie czy autoryzacja płatności w aplikacji, stały się jeszcze prostsze i wygodniejsze.
Współpraca ze startupami
W łączeniu wymagań biznesowych z niecodziennym podejściem do technologii Alior posiada już bogate doświadczenie. Wraz ze startupem VoicePin z sukcesem wprowadził Dronna – sztuczną inteligencję, która wspiera m.in. monitoring klientów pod kątem ryzyka braku spłaty kredytu, procesy zamykania ROR i wysyłkę ponagleń w ramach zajęć egzekucyjnych. Alior nie tylko realizuje wspólne projekty ze startupami, ale również przyczynia się do ich biznesowego rozwoju.
W ostatnim czasie bank zainwestował w PayPo – startup oferujący odroczone płatności za zakupy w internecie. To nie tylko inwestycja w sukces oferowanego przez PayPo rozwiązania, ale także wsparcie planów rozwoju spółki. Ta transakcja jest zarazem pierwszą inwestycją funduszu inwestycyjnego Alior Banku, którego oficjalny start zaplanowany jest na początek 2019 roku.
Dla startupu współpraca z korporacją jest przede wszystkim szansą na pozyskanie pierwszego strategicznego partnera i komercjalizację produktu na szeroką skalę. Na takiej współpracy korzysta również bank, ponieważ od młodych przedsiębiorców dostajemy potężną dawkę inspiracji, potrzebnej do tworzenia nieszablonowych rozwiązań.