Katarzyna Tomaszewska, dyrektor Departamentu Bankowości Prywatnej
Rynek private banking rozwija się w bardzo szybkim tempie, a oferta produktowa czołowych graczy jest bardzo atrakcyjna dla tego segmentu klienta. Na jakie przywileje i wyróżniki może liczyć klient private banking w Państwa Banku? Dlaczego warto wybrać właśnie Państwa Bank?
Bankowość Prywatna Banku Pekao obchodziła w 2022 roku jubileusz 25-lecia. Rok jubileuszowy jest przejściem z tradycji do nowoczesności – stabilna baza oraz szeroka oferta produktowa, a także trwałe relacje z klientami w połączeniu z innowacyjnymi rozwiązaniami pozwalają nam rozwijać skrzydła w świecie cyfrowym. Liczymy, że takie podejście przyczyni się do zainteresowania współpracą z bankiem młodych inwestorów.
Do produktów i usług wyróżniających Bankowość Prywatną dołączyła karta w promocji UNIQUE – limitowana edycja 440 kart kredytowych wydanych z okazji 25-lecia Bankowości Prywatnej Banku Pekao. Każda z nich na awersie ma nadrukowany unikalny fragment obrazu Rafała Bujnowskiego „Ściana pracowni”, z którym powiązany jest dostęp do niewymienialnego tokena NFT. Właściciele kart UNIQUE korzystają z pakietu dla kart kredytowych Mastercard World Elite.
Bankowość prywatna w głównej mierze bazuje na odpowiedniej relacji z klientem. Chęć skorzystania z oferty private bankingu na własne potrzeby w Państwa i tylko w dwóch bankach na rynku była na podobnym, a zarazem najwyższym poziomie. W jaki sposób dbają Państwo o rozwój swoich doradców i jakie kryteria musi spełniać osoba chcąca dołączyć do zespołu doradców w Państwa Banku?
Największą przewagą konkurencyjną, ale również kwestią najważniejszą z perspektywy klientów, jest budowanie stabilnych, wieloletnich relacji. To co nas odróżnia na rynku to niska rotacja pracowników w segmencie bankowości prywatnej. Nasi bankierzy to osoby wysoko wykwalifikowane, posiadający certyfikaty EFPA. Ścieżka certyfikacyjna EFPA umożliwia rozwinięcie i potwierdzenie kwalifikacji potrzebnych do skutecznej pracy bankierów z klientami. EFPA Polska udostępnia w obszarze doradztwa finansowego 4-stopniową ścieżkę certyfikacyjną, spełniającą wymogi kwalifikacyjne dla doradców i planistów finansowych, opracowane i prowadzone przez European Financial Planning Association, EFPA. Do naszych pracowników podchodzimy indywidualnie, ścieżka rozwoju oraz planowanie szkoleń przygotowywane są indywidualnie w zależności od potrzeb naszych bankierów oraz obszarów w których powinniśmy ich wspierać.
W jaki sposób powiększają Państwo liczbę swoich klientów bankowości prywatnej? W jakim udziale są to zupełnie nowi klienci, którzy nie mają relacji z bankiem?
Klientów pozyskujemy poprzez procesy resegmentacyjne w banku, korzystając z tego, że jesteśmy największym bankiem korporacyjnym w Polsce widzimy potencjał tkwiący po stronie korporacyjnej. Korzystamy również z rekomendacji naszych klientów.
Codzienne bankowanie wspomaga dzisiaj aplikacja mobilna i większość spraw można załatwić zdalnie. Jak to wygląda w przypadku usług maklerskich, doradztwa inwestycyjnego czy instrumentów rynku kapitałowego? Na jakie udogodnienia w zdalnych kanałach w tym zakresie mogą liczyć klienci Państwa Banku? Czy aplikacja dla klienta private banking daje większe możliwości niż aplikacja dla klienta masowego?
Wygląda bardzo podobnie.Codzienne inwestowanie wspomagane jest przez aplikację mobilną, a większość spraw można załatwić zdalnie.
Już dziś klient Banku Pekao ma możliwość zdalnego zawarcia umowy świadczenia usług maklerskich, a następnie obsługi przez kanały zdalne (aplikację PeoPay i serwis internetowy Pekao 24).
Klient maklerski ma m.in. możliwość:
- bieżącego monitorowania wartości portfela instrumentów inwestycyjnych na rachunku maklerskim,
- zawierania transakcji na dostępne w ofercie instrumenty finansowe, a z poziomu zleceń bieżących modyfikacji, czy anulowania zlecenia,
- podglądania szczegółów swojego rachunku pieniężnego oraz instrumentów w portfelu,
- zarządzania dostępnymi pakietami notowań,
- pobierania informacji podatkowej oraz PIT-8C.
Podobnie jest z funduszami inwestycyjnymi – w pełni zdalne procesy.
Z zeszłym roku Biuro Maklerskie Pekao wdrożyło do oferty obligacje Skarbu Państwa, które może można nabyć i zarządzać nimi w pełni zdalnie. Takie podejście jest stosowane dla każdego nowego produktu, czy usług wdrażanej w BM.
Wiele banków szczególnie w dużych miastach postawiło na bardzo nowoczesne , prestiżowe, a zarazem wyjątkowo komfortowe lokalizacje do obsługi klientów bankowości prywatnej. Czy planują Państwo modernizację, a być może relokację swoich placówek?
W Banku Pekao dążymy do unowocześnienia języka wizualnego marki na każdym poziomie jej funkcjonowania, również w kanałach stacjonarnych. Jednym z elementów naszych działań jest stworzenie jednolitej koncepcji placówek Bankowości Prywatnej, w pełni korespondującej z wizją i ambicjami marki. Dlatego też budujemy nowy format placówek w prestiżowych lokalizacjach, w największych polskich miastach.
Naszym celem jest stworzenie nowoczesnej, funkcjonalnej przestrzeni placówek, w których obsługa klientów kluczowych będzie realizowana w połączeniu z nowymi technologiami i innowacyjnymi rozwiązaniami. Jako pierwsza powstanie placówka w Warszawie, w naszej nowej siedzibie. Sukcesywnie będziemy uruchamiali kolejne.
Ilość lokalizacji, w których może się obsługiwać klient z segmentu private banking jest ograniczona do wybranych dużych miast. W jaki sposób docierają Państwo do klientów, którzy mieszkają daleko od tych lokalizacji?
Wszyscy nasi bankierzy zostali wyposażeni w samochody oraz wszystkie narzędzia, które umożliwiają im kompleksową obsługę oraz realizację zleceń w miejscach dogodnych dla naszych klientów. Dodatkowo w każdej z lokalizacji klienci mogą korzystać z linii nagrywanych, dzięki czemu mogą zlecać wszystkie transakcje, zarówno finansowe jak i te niefinansowe. Do dyspozycji klientów mamy dedykowaną linię w Pekao Direct oraz możliwość wykonywania transakcji poprzez serwis internetowy Pekao24 oraz aplikację mobilną PeoPay.
Jak widzą Państwo przyszłość tego segmentu? Na jakie wyzwania muszą przygotować się banki? Czym zaskoczą Państwo klientów w tym roku?
Nie obawiamy się o przyszłość tego segmentu. Zamożność społeczeństw rośnie, choć ostatnio ta tendencja została zakłócona przez pandemię i wysoką inflację. Nie da się jednak zaprzeczyć, że zarówno w Polsce, jak i na świecie coraz więcej jest osób świetnie zarabiających. Ponadto wśród najbogatszych następuje zmiana pokoleniowa i do głosu (oraz do pieniędzy) dochodzą młodsze pokolenia. Klienci posiadający pokaźne aktywa zawsze będą szukali bezpiecznego partnera bankowego i doświadczonego bankiera. Private banking wciąż zyskuje na znaczeniu. Usługa ta ewoluuje, głównie na skutek zmiany pokoleniowej oraz upowszechniania się nowych technologii. Bankowość Prywatna to biznes oparty w głównej mierze na relacjach i nawet jeśli idąc za trendami jeszcze bardziej zdigitalizujemy procesy i produkty, nawet jeśli przeniesiemy się do świata wirtualnego, jakim jest metaverse, to zawsze będą klienci, którzy na jakimś etapie relacji będą oczekiwali osobistego kontaktu ze swoim bankierem. Ważnym wyzwaniem jest rozwój innowacyjności oraz wykorzystanie osiągnięć nauki i współpraca świata nauki ze światem biznesu, ale również powinniśmy zwracać uwagę na trendy w sferze danych demograficznych. Oferowane produkty bankowe muszą jednocześnie odpowiadać na potrzeby urodzonych po II wojnie światowej baby-boomersów, pokolenia X i millenialsów. Obsługa trzech lub nawet czterech pokoleń jednocześnie wymaga nie tylko wydłużenia horyzontu czasowego dla produktów inwestycyjnych, ale także zróżnicowania oferty i sposobów obsługi. Aktualnie, na całym świecie, konserwatywne pokolenie baby boomers przekazuje swoje majątki w ręce swoich następców z pokolenia X. Największe fortuny świata trafiają w ręce osób znacznie lepiej czujących się w świecie cyfrowych technologii. Z całą pewnością nie są to klienci, którzy dzwonią do maklera i przez telefon zlecają mu zakup akcji. Wymagają oni natomiast od prywatnej bankowości dostępu do rozbudowanych narzędzi bankowości elektronicznej. Kolejnym ważnym zjawiskiem demograficznym jest coraz większa rola kobiet jako klientów. Kobiety często stanowią bardzo wymagającą, ale jednocześnie życzliwie zaangażowaną grupę klientów. Od firm finansowych wymagają tego, co wydaje się bardzo trudne – osiągania dobrych wyników przy niskim ryzyku inwestycyjnym. Bez wątpienia sektor bankowości prywatnej wchodzi w dekadę transformacji cyfrowej i generacyjnej. Najbardziej zamożni klienci będą oczekiwać od swoich banków ochrony przed rosnącym ryzykiem. Sukces w tym zakresie gwarantuje osiągnięcie długookresowej przewagi konkurencyjnej.
Wkraczając w kolejne ćwierćwiecze Bankowość Prywatna stawia na innowacje i cyfryzację, czego przykładem jest UNIQUE – projekt z wykorzystaniem tokenów NFT oparty o ideę art bankingu. Wkrótce zaproponujemy klientom dostęp do programu Mastercard® Bezcenne® Chwile Private Banking. W programie, dostępnym wyłącznie dla posiadaczy kart World Elite Banku Pekao SA – debetowej lub kredytowej – posiadacz otrzymuje pakiet punktów powitalnych oraz dostęp do wyjątkowego zestawu nagród – wśród nich wyjazd dla 2 osób na finał Ligi Mistrzów, festiwal filmowy w Wenecji czy turniej Rolanda Garrosa oraz bilety na premiery teatralne i operowe, dzięki płatnościom w punktach handlowo-usługowych w Polsce oraz za zakupy internetowe.