W kategorii „Najlepszy proces otwarcia konta w placówce” oceniano jakość rozmowy o ofercie oraz proces otwarcia rachunku osobistego w placówce. W projekcie oceniono 13 banków, w których otwarto 240 rachunków. W każdym z nich oceniano własną sieć sprzedaży, a w wybranych bankach posiadających więcej niż 1 kanał dystrybucji zakładano konta także w placówkach sieci zewnętrznej i na wyspach w centrach handlowych. Na ocenę banku składał się średni wynik uzyskany we wszystkich kanałach dystrybucji. Klienci zakładali konto osobiste z kartą płatniczą. Byli zainteresowani podstawowymi warunkami oferty bankowości codziennej oraz produktami dodatkowymi w zakresie oszczędności i bieżącego finansowania (limit w rachunku lub karta kredytowa). Na uzyskany wynik składała się ocena klienta w 14 obszarach dotyczących rozmowy o oferowanych produktach oraz procesu otwierania konta. W trakcie projektu klienci oceniali także procedurę zastrzegania karty, możliwości i sposób zamknięcia relacji z bankiem oraz działania podejmowane przez bank w celu utrzymania klienta. Tytuł Instytucji Roku w tej kategorii przyznano, jeśli wynik banku przekroczył 80%.