Finansiaki – projekt edukacji ekonomicznej dzieci i młodzieży

Dzieci uczą się o pieniądzach od najmłodszych lat – wspierajcie je w tym! Finansiaki pomogą Wam rozmawiać z dziećmi na tematy związane z ekonomią w lekki sposób. Poznajcie programy, scenariusze lekcji, a także gry i zabawy dla dzieci, które pomogą w nauce zarządzania finansami od najmłodszych lat.

W Santander Bank Polska S.A. chcemy, aby nasi klienci rozumieli nie tylko produkty i usługi, z których korzystają, ale również przyczyny i skutki różnych decyzji finansowych. Dlatego stawiamy na edukację finansową już od najmłodszych lat, aby uczyć dzieci umiejętności efektywnego gospodarowania środkami finansowymi i kreowania podstaw przedsiębiorczości w dorosłym życiu. Jest to tematyka, która na etapie podstawowej edukacji szkolnej nie jest wystarczająco rozwinięta, a na potrzebę zgłębienia tematu wskazuje również Rzecznik Finansowy w Polsce.

„Finansiaki” to autorski projekt Santander Bank Polska wspierający kształtowanie kompetencji z obszaru finansów i przedsiębiorczości. Atrakcyjna forma przekazu pozwala dotrzeć do różnych grup odbiorców: rodziców dzieci już od 3 roku życia oraz nauczycieli.

Główne cele projektu:

  • zwiększanie umiejętności rozmawiania z dziećmi na temat finansów
  • zwiększenie kompetencji rodziców i nauczycieli w kwestii nauczania podstaw wiedzy o finansach, przedsiębiorczości
  • zwiększanie wiedzy na temat finansów wśród dzieci i młodzieży

Co można znaleźć na stronie projektu?

Główną osią projektu jest portal internetowy https://finansiaki.pl/,  działający od początku programu, czyli od grudnia 2016 r. Portal jest dostępny na urządzenia mobilne i ma Certyfikat „Strona internetowa bez barier” WCAG 2.0 na poziomie AA. Od początku istnienia portalu mamy już ponad 61 000 odsłon. Zawarte na nim materiały to pomysły na budowanie wiedzy przez zabawę z dziećmi i wspólne spędzanie czasu. Na stronie dostępnych jest kilkadziesiąt kolorowych i bardzo przystępnych materiałów do nauki zarządzania pieniędzmi, np.

■ Bajki edukacyjne w wersji audio i drukowanej

■ Animacje i infografiki, np. o oszczędzaniu

■ Quizy i gry zachęcające uczniów do pogłębiania wiedzy

■ Scenariusze lekcji dla nauczycieli szkół podstawowych i wychowawców przedszkolnych, zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej

■ Poradniki dla rodziców

 Książka „Finansiaki to My!”

Jest to merytoryczne opracowanie, które powstało z inicjatywy banku, ale tworzone było przy udziale ekspertów, po to, by pomóc rodzicom w rozpoczęciu nauki podstaw przedsiębiorczości wśród dzieci w wieku od 3 do 14 roku życia. Autorem publikacji jest Paweł Oksanowicz – dziennikarz radiowy i telewizyjny, a opiekę merytoryczną objęła nad nią dr Agata Trzcińska, psycholog ekonomiczna na co dzień pracująca w Katedrze Psychologii Poznawczej Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. W książce znajdują się także komentarze znanych ekspertów m.in. prof. Dominiki Maison, Artura Nowaka – Gocławskiego oraz dr. Tomasza Sobierajskiego. Książka w przystępny i ciekawy sposób przedstawia podstawowe informacje dotyczące pieniędzy i ich roli w codziennym życiu. Dorośli znajdą tu wskazówki, jak rozpocząć trudne rozmowy o finansach zarówno z przedszkolakami, jak i nastolatkami oraz jak towarzyszyć dziecku w pierwszych podróżach po świecie finansów. „Finansiaki. To My!” odczarowuje pojęcia związane z ekonomią i pokazuje, że rozmowy na temat pieniędzy wcale nie muszą być trudne i można je rozpoczynać nawet z bardzo małymi dziećmi. To poradnik, który był dodatkowym i potrzebnym narzędziem dla rodziców, ale też nauczycieli podczas lockdownu – pozwalał w zupełnie nowy sposób wprowadzić dzieci i młodzież w świat przedsiębiorczości, tak ważnej w późniejszym, dorosłym życiu. Poradnik „Finansiaki. To My” nadal można bezpłatnie pobrać ze strony internetowej.

Finansiaki w social mediach

Od grudnia 2020 r. prowadzimy bieżącą komunikację na Facebooku, która pokazuje jak w atrakcyjny, prosty i lekki sposób przybliżać dzieciom skomplikowany i poważny świat finansów. Zostały stworzone przejrzyste kreacje, nawiązujące do zagadnień finansowych, które mogą być pretekstem do wielu ciekawych rozmów z dziećmi, np. o tym, czym są pieniądze, skąd się je ma, czemu rzeczy kosztują i dlaczego tak ważne jest oszczędzanie? Komunikaty zostały podzielone na dwie grupy docelowe – rodziców oraz nauczycieli. Do nauczycieli kierowane są scenariusze lekcji, a do rodziców artykuły ze wskazówkami dot. rozmów z dziećmi, pomysły na gry i zabawy. Całość dopełniają spójne wizualnie grafiki, kolorystycznie nawiązujące do rodziny Finansiaków, gdzie przeplatają się ich postacie wraz z ikonkami ilustrującymi świat finansów.

W 2021 roku została nawiązana współpraca z influencerami i blogerami parentingowymi: Our Little Adventures, Zaraz wracam, Rodzina Nomadów, Kreatywna Dżungla, Dobrze się baw, Poukładana.

Webinar „Siła nawyku, czyli dlaczego edukacja finansowa jest ważna”

Webinar edukacyjny „Siła nawyku, czyli dlaczego edukacja finansowa jest ważna” został nagrany z okazji Światowego Dnia Oszczędzania w 2020 r. Dyskusja odbyła się z udziałem autorów książki „Finansiaki to my” dr Agatą Trzcińską i Pawłem Oksanowiczem oraz z ekspertką Santander Bank Polska – Moniką Szlosek.

Pozostałe działania

Uzupełnieniem działań jest również inicjatywa wolontariatu pracowniczego. Pracownicy, na podstawie specjalnych scenariuszy opracowanych przez ekspertów z dziedziny edukacji finansowej, przeprowadzają zajęcia w przedszkolach i szkołach (np. swoich dzieci).

W 2021 została również nawiązana współpraca z Dziennikiem Gazetą Prawną z okazji Dnia Dziecka – przygotowano specjalną sondę z udziałem dzieci w wieku 9-15 lat nt. „Pieniądze to frajda, ale i… duża odpowiedzialność”.

W sierpniu 2021 r. przeprowadzone zostało badanie opinii społecznej na zlecenie Santander Bank Polska na grupie 1000 osób (ojcowie i matki dzieci w wieku 3 -7 lat, 7-14 lat, 14 – 17 lat). Badanie zrealizowane metodą CAWI na panelu Opinie.pl (własność IQS) – eksploracja tematów, na które rozmawiają rodzice z dziećmi dotyczących pieniędzy i finansów w ogóle. Publikacja wyników została podzielona na trzy etapy, a już po pierwszej części badań społecznych mieliśmy ponad 500 publikacji.

POLECANE