Od 2017 roku Aviva prowadzi kampanię społeczną na rzecz czystego powietrza – „Wiem, czym oddycham”. Głównym celem kampanii jest wzrost świadomości społecznej na temat smogu i jego szkodliwości dla zdrowia, a także zachęcenie społeczności lokalnych do podjęcia działań na rzecz czystego powietrza. Na stronie wiemczymoddycham.pl oraz w mediach społecznościowych udostępniamy ciekawe materiały edukacyjne i poradnikowe. Nawiązaliśmy współpracę z ekspertami i blogerami –promotorami akcji.
Dwukrotnie zaprosiliśmy społeczności lokalne do udziału w konkursie na czujniki jakości powietrza. Na stronie wiemczymoddycham.pl każdy mógł zgłosić lokalizację, w której powinien pojawić się taki czujnik, a następnie głosować na wybrane miejsce. Byliśmy pod wrażeniem dużego zaangażowania mieszkańców, zachęcanych do działania przez lokalne organizacje pozarządowe, media, szkoły i samorządy. Dzięki naszej akcji sieć czujników w sieci Airly zwiększyła się o 400 urządzeń – wypełniliśmy w ten sposób wiele „białych plam” w całym kraju. Aviva finansuje działanie tych czujników również w latach 2019 i 2020.
Stan powietrza w swojej okolicy można sprawdzać na stronie www.airly.eu/map lub poprzez aplikację.
Dodatkowo wyposażyliśmy 50 szkół podstawowych w wewnętrzne czujniki jakości powietrza z przekonaniem, że przybliżą one temat dzieciom. Udostępniliśmy również darmowe materiały edukacyjne dla nauczycieli na temat smogu.
Akcje towarzyszące kampanii
- Billboard informacyjny z filtrem powietrza –w centrum Warszawy postawiliśmy pierwszy w Polsce billboard będący zarazem filtrem powietrza.
- Badania płuc – wspólnie z Federacją Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergię i POChP zaangażowaliśmy się w Światowe Dni Spirometrii 2018. Sponsorowaliśmy badania płuc w przychodniach w całej Polsce. Wynajmowaliśmy spirobusy, w których mieszkańcy mieli możliwość zmierzyć poziom wydajności swoich płuc. W ramach akcji przebadano ponad 6 500 osób.
- Bieg w maskach antysmogowych – AirRun w Krakowie. Zorganizowaliśmy pierwszy w Polsce bieg w maskach antysmogowych z udziałem 1000 osób. Bieg , który odbył się w Krakowie, był manifestem przeciwko dużemu zanieczyszczeniu powietrza w Polsce.
Nasza kampania została wyróżniona w ramach The Heart Open Innovation Awards 2017: innowacje we współpracy z ekosystemem startupów. Otrzymała też Biały Listek CSR od tygodnika „Polityka” oraz brązową statuetką Effie Awards 2018 w kategorii “Pozytywna zmiana – CSR”.
Nasze działania na rzecz środowiska nie kończą się na tej kampanii…
Ograniczamy zużycie papieru, wody i energii. Nie zamawiamy do biura wody z plastikowych butelkach. Zachęcamy do korzystania z rowerów i transportu publicznego.
Jesienią 2019 r. 600 wolontariuszy z Avivy przez 6 dni sprzątało warszawskie parki, lasy i tereny nad Wisłą. Z 22 lokalizacji zebrali 1200 worków śmieci, czyli ponad tonę. Akcję wspierały instytucje miejskie, w tym Zarząd Oczyszczania Miasta Warszawa i Lasy Miejskie – Warszawa.