Zaklinacze słonia”, czyli o współpracy startupu z bankiem – wyjątkowa publikacja Banku BNP Paribas

Bank BNP Paribas kontynuuje tworzenie usług skierowanych do nowo powstających firm i wspiera klientów od momentu zakładania firmy, po codzienne sprawy związane z prowadzeniem działalności.  Bank przygotował specjalny poradnik nt. współpracy startupu z dziedziny fintech z bankiem. Zawiera on wiele przydatnych informacji z różnych obszarów, które pomogą i ułatwią startupowi zrobić pierwszy krok i nawiązać współpracę z bankiem. Partnerami publikacji są: Kancelaria Domański Zakrzewski Palinka; Impact oraz Fintek.

Publikacja porusza m.in. szereg zagadnień prawnych i pozwala odpowiedzieć na takie pytania jak: w jakich przypadkach należy starać się o licencję na prowadzenie działalności z Komisji Nadzoru Finansowego? Jakie wymogi organizacyjne i finansowe należy spełnić? Jakich przepisów należy przestrzegać i jakie regulacje wdrożyć w swojej firmie, żeby prowadzić działalność regulowaną? Co jest najważniejsze w kooperacji z bankiem? W materiale znajdują się również informacje z obszaru architektury IT oraz IT Security.

Autorzy publikacji poruszają także temat doświadczeń z praktycznego zastosowania „Kodeksu Współpracy ze Startupami”, czyli szeregu wprowadzonych zmian ułatwiających współpracę banku z młodymi firmami. W ramach „Kodeksu” bank uprościł m.in. proces zakupowy, stworzył wzory niezbędnych dokumentów, zbudował dedykowane środowisko testowe oraz zostały w nim nakreślone zasady przyszłej współpracy. „Kodeks” otwiera Bank BNP Paribas na skuteczną i efektywną współpracę z młodymi firmami technologicznymi i zmienia zasady gry na linii korporacja – startup.

Poprzez tę publikację, autorzy poradnika chcą skierować przekaz do startupów, że nie powinny one obawiać się współpracy z tak dużą organizacją jaką jest bank. Eksperci banku wierzą, że łącząc siły i dbając o partnerskie relacje, taka współpraca może zaowocować innowacyjnymi rozwiązaniami dla klientów.

Wsparcie, zarówno w tworzeniu poradnika, jak i na etapie faktycznej współpracy ze startupami, ze strony kancelarii prawnej ma umożliwić przejście „suchą nogą” przez wyzwania stojące przed przedsiębiorcami stawiającymi kroki w mocno regulowanym otoczeniu działalności finansowej.

Zaangażowanie doradcy prawnego doświadczonego w obsłudze branży finansowej pozwala na sprawne przygotowanie firmy i udzielenie wsparcia w ewentualnym procesie licencyjnym oraz w funkcjonowaniu pod nadzorem KNF. Zrozumienie specyficznych potrzeb i oczekiwań founderów poparte doświadczeniem Kancelarii w doradztwie na rzecz startupów zapewni m.in. dobór odpowiedniej formy prawnej i jurysdykcji, pomoc w tworzeniu programów motywacyjnych, wsparcie w negocjacjach kolejnych rund finansowania czy strukturyzacji zasad współpracy pomiędzy partnerami/VC czy aniołami biznesu – mówi Maciej Zajda, Senior Associate, Praktyka Rynków Kapitałowych i Instytucji Finansowych w Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka sp. k.

Po sukcesie polskiej wersji publikacji „Zaklinacze Słonia” w maju br., eksperci Banku BNP Paribas, w odpowiedzi na rosnące międzynarodowe zainteresowanie m.in. specyfiką polskiego rynku startupów, przygotowali angielską wersję poradnika „Zaklinacze Słonia 2.0”. Ta wyjątkowa publikacja to solidny drogowskaz dla startupów, nie tylko tych skupionych na technologiach finansowych w relacji z bankiem, ale także we współpracy z innymi instytucjami finansowymi. To również obowiązkowa lektura dla tych, którzy poszukują dobrego przepisu na współpracę na linii korporacja-startupy. Publikacja jest dostępna na stronie Banku, zarówno w języku polskim
i angielskim.

Zainteresowanie, jakie wywołała wydana w maju br. tylko na rynek polski publikacja „Zaklinacze Słonia”, przekroczyło nasze najśmielsze oczekiwania. Wtedy chcieliśmy przede wszystkim wesprzeć startupy w nawiązywaniu współpracy z takimi firmami jak nasza. Okazało się jednak, że „Zaklinacze Słonia” stali się źródłem inspiracji i wiedzy dla zespołów, które w innych korporacjach pracują nad innowacyjnymi rozwiązaniami, właśnie przy wsparciu startupów – mówi Michał Miszułowicz,  Menedżer ds. Współpracy z Fintech, w Banku BNP Paribas.

Bank BNP Paribas jest częścią międzynarodowej Grupy BNP Paribas działającej 73 krajach. Zespół transformacji cyfrowej jest w ciągłym kontakcie ze swoimi odpowiednikami z różnych części świata. To właśnie regularne dzielenie się wiedzą i obserwacja dotycząca tego, jak dużym zainteresowaniem spotykają się praktyki zespołu w Grupie BNP Paribas, a z drugiej strony brak materiałów, nt. specyfiki polskiego rynku startupów, przyczyniły się w głównej mierze do tego, by powstała angielska wersja „Zaklinacze Słonia 2.0”.

Tym razem bardzo szczegółowo zgłębiliśmy detale naszego procesu wdrażania startupów, który rok temu wypuściliśmy na rynek pod hasłem „Kodeksu współpracy ze startupami”. Stąd będzie można dowiedzieć się, jak skutecznie współpracować z tak ważnymi we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań obszarami w korporacji, jak architektura czy bezpieczeństwo IT lub zakupy. Głęboko wierzymy, że aby skutecznie działać, trzeba zacząć od robienia porządków u siebie. Kluczem jest także szeroka współpraca. Tylko tak, jesteśmy w stanie zburzyć mit, z którym głęboko się nie zgadzam, że innowacja to ciągła inwestycja, worek bez dna, czy niepotrzebne komplikowanie sprawy. Nasz „Kodeks” najlepiej udowadnia, że praca nad innowacyjnymi rozwiązaniami może faktycznie ułatwić życie kilku departamentów, już na etapie nawiązywania formalnej współpracy – mówi Paulina Skrzypińska, Koordynator Laboratorium Innowacji w Banku BNP Paribas.

Bank BNP Paribas jest uznawany za jeden z tych banków w Polsce, który mocno wspiera i angażuje się we współpracę ze startupami. W ramach tzw. Office Hours, będących elementem uproszczonego procesu zakupowego dla technologii pochodzących od stratupów, autorskiego podejścia Banku BNP Paribas do współpracy z młodymi firmami technologicznym, eksperci Banku poświecili setki godzin na analizę ponad 800 rozwiązaniom z rynku. Umożliwiło to wdrożenie 16 innowacyjnych pomysłów startupów, które przyczyniają się do ciągłego doskonalenia usług Banku BNP Paribas, które na co dzień świadczy swoim klientom.

POLECANE